Baru

Sejarah Bernilai

Sejarah Bernilai



We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

Bukti pertama orang yang tinggal di Worthing adalah penemuan alat batu api yang dibuat oleh orang lebih dari 100,000 tahun yang lalu. Orang-orang Palaeolitik ini (zaman Zaman Batu Tua) tidak membina rumah dan berkeliaran di dataran pesisir mengumpulkan tanaman atau memburu binatang liar. Tanah di Britain menjadi sejuk, tandus dan sepi.

Ia tidak sampai 30,000 tahun lagi sebelum ais mencair di Eropah utara. Lebih jauh ke selatan orang-orang Palaeolitik digulingkan oleh Mesolitik (Zaman Batu Tengah). Sebilangan orang ini mula menetap di selatan England. Es yang mencair perlahan-lahan menaikkan permukaan laut, dan sekitar 8.000 tahun yang lalu beberapa di antaranya menjadi maroon di pulau baru Britain. 3,000 tahun kemudian orang-orang Neolitik (Zaman Batu Baru) datang dari Laut Tengah untuk tinggal di kawasan itu. Orang-orang ini memperkenalkan pertanian, haiwan domestik dan perlombongan batu api ke Sussex. Mereka juga membina bulatan batu di Stonehenge dan Avebury.

Orang Mesolitik yang menetap di kawasan Worthing membuat alat dari batu api. Mereka mendapati bahawa batu api berpecah menjadi serpihan tipis dan tajam yang disebut serpihan atau bilah (bergantung pada bentuknya) ketika disambar oleh benda keras yang lain. Proses ini disebut sebagai mengetuk. Flint digunakan untuk membuat pisau dan kapak. Pada mulanya, orang Mesolitik menggunakan batu api di permukaan tanah. Namun, batu yang terdedah cenderung retak atau lapuk dan mereka dapat membuat alat unggul dengan mendapatkan batu api dari bawah permukaan. Proses penambangan batu api melibatkan penggalian batang menegak ke kapur bawah menggunakan alat yang terbuat dari tanduk rusa dan tulang lembu sehingga mereka menemui jaluran batu api. Tambang ini, sedalam 40 kaki (12 meter), telah ditemui di Cissbury Ring, Highdown Hill dan Findon.

Pada sekitar 1.000 SM Celts dari Eropah tiba di kawasan Worthing. Mereka membawa kemampuan membuat gangsa. Terdapat bukti bahawa mereka tinggal di Cissbury, Highdown dan Findon.

Pada sekitar 250 SM sebuah kubu bukit dibangun di Cissbury Ring. Parit dan tebing benteng adalah sisa tembok pertahanan yang melindungi kawasan seluas 60 ekar. Ia adalah kubu bukit kedua terbesar di England. Pada mulanya dibina untuk melindungi periuk api tetapi kemudian petani menetap di benteng bukit.

Pada tahun 71 SM, sebuah suku Belgae, tiba dari daratan Eropah dan menduduki kawasan besar di Sussex. Enam belas tahun kemudian, Julius Caesar mengetuai serangan Rom pertama ke Britain. Dalam bukunya, Perang Gallic dia menggambarkan orang-orang yang ditaklukinya. "Sebilangan besar suku yang tinggal di pedalaman tidak menanam biji-bijian; mereka hidup di atas susu dan daging dan memakai kulit. Semua orang Britain mewarnai badan mereka dengan woad, yang menghasilkan warna biru dan memberi mereka penampilan liar dalam pertempuran. Mereka memakai rambut panjang; setiap bahagian badan yang lain, kecuali bibir atas, mereka bercukur. Isteri dikongsi antara kumpulan sepuluh atau dua belas lelaki, terutama antara saudara lelaki dan antara ayah dan anak lelaki. " Herodian menambah: "Sebahagian besar orang Britain telanjang ... tidak terbiasa dengan pemakaian pakaian. Mereka mengikat badan mereka dengan pelbagai reka bentuk dan gambar semua jenis haiwan."

Seorang sejarawan Rom yang lain, Jordanes, menunjukkan: "Mereka (orang-orang Britain) tinggal di pondok-pondok wattled, tempat perlindungan yang biasa digunakan dengan kawanan mereka, dan seringkali hutan adalah rumah mereka." Cicero menambah "tidak ada sekeping perak di pulau itu; tidak ada prospek harta rampasan kecuali budak." Julius Caesar bersetuju dengan penilaian ini dan dia tidak berusaha menjadikan Britain sebagai sebahagian daripada Empayar Rom.

Pada tahun 43 AD, orang Rom kembali ke Sussex. Suku Atrebates yang dipimpin oleh Verica, yang memerintah bahagian negara ini, menerima kekuatan ketenteraan yang lebih besar dari penjajah dan menerima pemerintahan Rom. Selepas kematian Verica, Cogidubnus menjadi pemimpin baru rakyat di Sussex. Dia adalah teman baik Empayar Rom dan dikurniakan penghormatan sebagai warganegara Rom.

Cogidubnus bertanggungjawab untuk menjadikan Chichester sebagai kota Rom yang penting. Istana di Fishbourne, kediaman peribadi terbesar yang telah dijumpai di England, mungkin dibina untuk Cogidubnus. Jenazah vila Rom yang lain telah dijumpai di Bignor, Angmering dan Highdown. Bukti beberapa vila Rom telah dijumpai di Worthing. Ini termasuk laman Perpustakaan Worthing di Chapel Road, di sebelah timur Grand Avenue, antara Mill Road dan Landsdowne Road, dan di perkarangan Northbrook College.

Pada tahun 410 M, Alaric, pemimpin Visigoth, cukup kuat untuk mengalahkan Tentera Rom dan memasuki Rom. Setelah berkeliaran di sekitar Kerajaan Rom, orang Visogoth akhirnya memutuskan untuk menetap di Gallia Aquitania. Orang Vandal, di bawah kepemimpinan Gaiseric, juga menimbulkan masalah serius bagi orang Rom. Dengan sokongan orang Alans, orang Vandal memasuki Afrika Rom dari Sepanyol pada tahun 429 Masehi.

Tentera Rom mengalami kesukaran besar dalam menangani pencerobohan ini dan Kaisar Honorius terpaksa menarik tenteranya dari Britain dan meninggalkan tanah itu ke orang Celt. Selama seratus tahun berikutnya, orang-orang Saxon menguasai tanah-tanah yang subur di sepanjang pantai di Sussex. Walaupun orang Celt tinggal di tanah yang lebih tinggi, orang-orang Saxon mendirikan kampung-kampung yang berdekatan dengan bekalan air yang baik. Ini termasuk Tarring, yang dibina di tebing Teville. Perkampungan berdekatan yang lain dengan nama Saxon termasuk Angmering, Ferring, Goring, Durrington, Salvington, Lancing, Sompting dan Worthing.

Sekitar 450, Highdown digunakan sebagai tanah perkuburan oleh orang-orang Saxon Selatan. Hampir 100 ratus kubur dijumpai, mungkin dari pejuang Saxon yang mati dalam pencerobohan Saxon di kawasan itu.


Sejarah Bernilai - Sejarah

The Dome adalah contoh unik Edwardian Leisure Centre. Pusat-pusat lama ini dikenali sebagai Kursaals, dan mereka menawarkan banyak bentuk hiburan di bawah satu bumbung. Nama Kursaal berasal dari Jerman, ia adalah bangunan yang digunakan oleh pengunjung di pusat kesihatan atau tempat penyiraman dan dikaitkan dengan pusat rekreasi yang bergaya di pinggir pantai atau bandar spa.
Worthing's Dome adalah anak sulung Carl Adolf Seebold, yang berasal dari Switzerland. Seebold tiba di Worthing pada tahun 1904 dari Southend-on-Sea, di mana dia adalah pelakon-pengurus The Pier Pavilion. Seebold tidak memiliki masalah untuk mendapatkan posisi yang sama di New Theatre Royal di Bath Place, kerana dia memiliki pengalaman teater yang cukup besar dari tur mengelilingi Eropah dengan pesta konsernya sendiri.

Setelah dua tahun bertugas di New Theatre Royal, Seebold memutuskan untuk membina Kursaal sendiri di Worthing. The Worthing Gazette menyatakan bahawa & quot; Bernilai juga dapat diucapkan tahniah atas kepemilikan warga kota yang cukup bersungguh-sungguh untuk menyediakan keinginan yang begitu mendesak dengan cara yang memuaskan & quot. Theodophilus Allen ditugaskan untuk merancang bangunan itu kerana karyanya yang mengagumkan untuk New Theatre Royal Worthing.

Pada hari Isnin Paskah, roller skating diperkenalkan dengan kejayaan yang jelas & quot; orkestra dengan kekuatan enam orang bertunang untuk bermain pada setiap sesi dan seorang pengajar dan pengajar yang berpengalaman (dikenali sebagai Rolleties) hadir & quot. Kursaal mempunyai pasukan rollerskating Ladies and Gentlemen yang selalu bermain menentang pasukan lain. Pasukan Dermaga dari Pavilion juga bermain di gelanggang Kursaal, yang dengan cepat menjadi bahagian tidak terpisahkan dari kompleks rekreasi Kursaal. Menjelang tahun 1910 terdapat 526 gelanggang roller Britain. Dewan Besar, yang menempatkan gelanggang, diganti namanya menjadi Coronation Hall dan jamuan mewah diadakan di sana untuk merayakan kedatangan George V ke takhta.

Walaupun terutamanya gelanggang luncur rol, Kursaal mempunyai Pasukan Hoki lelaki dan wanita sendiri. Ia juga digunakan untuk fungsi sosial dan pertunjukan pelbagai - kebanyakannya oleh Komedi Komedi Carl Seebold, kemudian dinamakan semula sebagai "The Worthing Whimsies" yang Seebold mempunyai orkestra sendiri. Banyak pemuzik bermain di Kursaal, termasuk Adeline Genee yang terkenal di dunia. The Worthing Gazette melaporkan bahawa pada suatu hari pada hujung minggu Paskah pada tahun 1912 lebih daripada 200 orang terpaksa berpaling. Kursaal bahkan menganjurkan "Pameran Rumah Ideal" jenis awal, pengalaman unik dan tidak seperti hiburan lain yang ditawarkan di Worthing.

Walaupun bermain roller skate dan pentas yang dinikmati dinikmati di tingkat bawah di Worthing Kursaal, bentuk hiburan yang lebih tidak stabil - tetapi sama menariknya - akan segera ditawarkan di tingkat atas di Electric Theatre. Orang-orang yang berharga akan memulakan hubungan cinta yang panjang dengan & "gambar bergerak".

Bernilai adalah bandar pertama di West Sussex di mana penonton membayar untuk menonton filem. Tempat filem pertama di bandar ini adalah kapel yang ditukar yang disebut Winter Hall yang mula menayangkan filem pada tahun 1906. Tempat itu mempunyai kapasiti tempat duduk 600 orang. Susun aturnya serupa dengan Coronation Hall yang akan datang, dengan balkoni di tiga sisi. Dua tempat lain (1908 St James's Hall dan Cinema Elite) juga menayangkan filem ketika Panggung Elektrik dibuka di Kursaal pada tahun 1911. Untuk harga 3d banyak filem dapat dinikmati, dari roman dan barat hingga dokumentari yang memuji keajaiban teknologi moden, pengaliran elektrik kereta api dari Victoria ke Crystal Palace dan keajaiban dunia, seperti Air Terjun Niagara.

Kejayaan yang menonjol di Dewan Pertabalan mendorong Seebold untuk melengkapkan Kursaal dan membawa keajaiban memindahkan gambar kepada pelanggannya sendiri. Dia membina kotak unjuran tertutup baru untuk mematuhi Akta Sinematografi tahun 1909. Malangnya dia ditunda oleh Pemogokan Rel Nasional, dan pada bulan Ogos 1911 The Worthing Gazette mengumumkan bahawa & quot; bangunan sekarang sudah lengkap kecuali menara. & Quot untuk lesen sinematografi khas dan lesen menjual alkohol - walaupun pemberian ini ditangguhkan selama dua minggu.

Ketibaan Perang Dunia Pertama membawa beberapa perubahan ketara kepada Kursaal. Pemiliknya memutuskan bahawa pertukaran nama untuknya dan Kursaal itu sendiri diperlukan. Kerana perasaan anti-Jerman di bandar, Kursaal dinamakan semula sebagai Dome dan Seebold menjatuhkan nama tengahnya sendiri - Adolf. Dome tetap terbuka sepanjang masa perang dengan Electric Theatre menjadi semakin popular sehingga pada tahun 1921 Dome diubah secara radikal. Seebold mengubah tingkat bawah menjadi: & quotRUMAH GAMBAR MEWAH& quot Balai Pertabalan Spartan diubah dengan siling berkubah, panel oak, dan lantai landai dengan tempat duduk tip. Kotak dibina di kedua-dua sisi kotak unjuran dan tangga ke bilik teh ditutup. Hujung selatan dewan menjadi kawasan ruang legar yang luas yang dihiasi dengan panel oak, cornice hiasan dan tangga besar yang menuju ke auditorium. Dua ruang depan curvilinear dibangun di kedua-dua sisi ruang legar, satu sebagai bilik jubah, yang lain sebagai ruang penyegaran. Di tingkat atas, Teater Elektrik dinamakan semula sebagai Kings Ballroom dan lantai terbuka dipasang untuk tarian.

Filem pertama ditayangkan di yang baru diperbaharui Kubah adalah 'Pollyanna', dibintangi oleh Mary Pickford. Ia disertai dengan orkestra enam keping, dan mendapat sambutan hangat dari penonton 950.

Tahun 1920-an adalah masa kejayaan Dome Cinema. Ia popular di kalangan pengunjung musim panas ke Worthing. Satu-satunya saingannya ialah Picturedrome (Sekarang The Connaught Theatre), jadi Seebold melancarkan pertempuran iklan head-to-head untuk terus maju. Pada tahun 1924, dia memberi tekanan lebih tinggi kepada pesaingnya dengan membuka pawagam barunya, Rivoli. Ini adalah jarak jauh dari Picturedrome, dan mempunyai kapasiti tempat duduk 1.680 yang luar biasa, organ canggih dan atap gelangsar untuk malam musim panas yang nyaman. Menjelang tahun 1926, Seebold telah memperluas kerajaannya dengan memasukkan Picturedrome. Dia kelihatan tidak terkalahkan.

Tahun-tahun keemasan berlanjutan sehingga dua panggung wayang baru dibangun Plaza megah pada tahun 1933, dan Odeon yang diperkemas pada tahun 1934. Periode perang selepas perang melonjak naik dalam industri rekreasi ketika kelas menengah bawah yang muncul merangkul pawagam dengan semangat. Dome ditutup sebentar pada tahun 1940 semasa takut pencerobohan, dan jam malam 10 malam dikenakan di semua tempat hingga akhir perang. Selepas Perang, Worthing mempunyai lima panggung wayang yang Dome menderita teruk dari persaingan yang mewah. Walaupun lokasi pinggir lautnya terkenal, ia terpaksa menayangkan filem tayangan kedua dengan harga lebih murah. Pawagam tidak berubah sepanjang tahun empat puluhan dan lima puluhan. Seebold membentuk syarikat baru bernama The Rivoli dan Dome Ltd pada tahun 1949, dan dia meninggal pada tahun 1951.

Sekarang, Dome sedang berjuang untuk bertahan hidup, dan masa-masa putus asa menyebabkan tindakan putus asa. Pada tahun 1954, bunyi Cinemascope dan layar lebar baru dipasang. Pada tahun 1960, Rivoli terbakar, dan Dome menikmati kebangkitan semula. Ini adalah era 'roadshow', dengan Dome memainkan blockbuster seperti 'Pasifik Selatan', 'Kisah Bahagian Barat' dan 'El Cid' . Penutupan Plaza pada tahun 1968 juga membantu Dome (dan pada masa Odeon dirobohkan pada tahun 1987, Dome adalah satu-satunya panggung wayang yang dibina di bandar ini).

Majlis memotong bangunan itu menjadi tiga kawasan yang terpisah. Mereka menyewakan tingkat bawah kepada Stephen Wischausen yang menjadi wajah Dome Cinema yang dapat dikenali sehingga kebangkrutannya pada tahun 1992 kedai sebelah kiri dan tingkat pertama kepada Roberto dan Attilio Miele yang mengendalikan dewan bingo dan kafe selama hampir tiga puluh tahun, dan kedai sebelah kanan kepada Dominic Fardelli yang sewanya tamat pada bulan Ogos 1998.


Pejabat baru di bekas bilik persalinan tangan kiri Bekas bilik persalinan dan bengkel tangan kanan

Majlis Borough Worth berada di tengah-tengah dilema etika dan kewangan kerana mereka juga mencari jalan keluar yang sesuai untuk 'masalah Dome' mereka. Sejak kebangkrutan Stephen Wischausen mereka telah melantik pelbagai pengurus sementara sehingga mereka memutuskan untuk menyewa panggung wayang itu kepada Robin's Cinemas sebagai pengendali bebas.

Pada tahun 1993 Dome Cinema terpaksa ditutup kerana pendawaian yang tidak selamat sehingga Majlis dengan berat hati bersetuju untuk menanggung kos 26,550. Pada tahun 1995 menara Dome dinyatakan tidak selamat. Majlis sekali lagi memasukkan beg tangan sivik untuk mengetahui bahawa sebut harga asal untuk kerja-kerja bangunan meningkat tiga kali lipat menjadi hampir 300,000.

Pada bulan Januari 1999, Majlis menjalankan beberapa penyiasatan struktur dan mendapati bahawa salah satu kekunci atap utama karat teruk. Ia memutuskan untuk tidak memperbaharui sewa ke Robin's Cinemas dan menutup Dome pada 5 April sementara menunggu laporan lebih lanjut mengenai struktur dan keadaan umum dalaman.
Amanah mengadakan acara penutupan yang pedih dan pada hari berikutnya Dome menaiki kapal terbang. Majlis memasang sistem keselamatan canggih sekiranya berlaku vandalisme. Sebuah laporan dari Bomba menyoroti sejumlah struktur dan kerja pemulihan yang perlu disiapkan sebelum sijil kebakaran dapat dikeluarkan. Laporan elektrik yang dikenal pasti berfungsi di wilayah 26k dan jumlah kos mendapatkan semula lesen pawagam adalah 46k.
Pada bulan Mei, Majlis meluluskan resolusi bahawa Kubah harus dijual seharga 10 kepada Amanah, dengan syarat menerima lulus Tahap 1 dari Heritage Lottery Fund, dan pemberian tambahan di wilayah 200k dari English Heritage. Amanah memenuhi syaratnya dan Majlis akhirnya melepaskan hak miliknya terhadap Dome pada 9 November 1999. Amanah itu membuka semula ruang legar dan auditorium pawagam kepada masyarakat umum pada 17 Disember 1999 dan Dome telah beroperasi sebagai pawagam terbitan pertama yang pernah ada sejak.



Bilik fungsi depan selepas kerja-kerja pengubahsuaian


Teater Elektrik baru


Ruang Fungsi belakang terletak berdekatan dengan Panggung Elektrik yang baru. Teres memberikan pemandangan yang indah
Dermaga dan pinggir laut yang bernilai.

Sejarah yang Bernilai di zaman Victoria

1853
Akhbar The Worthing Record pertama kali diterbitkan.

Kerja bermula pada kerja air yang besar namun elegan di High Street. Karya-karya tersebut ditutup pada tahun 1896 dan dihancurkan pada tahun 1920-an.

1855
Pembentukan Briged Bomba pertama Worthing.

1856
Akhbar Worthing Intelligencer mula wujud. Ia berlangsung hingga tahun 1916, pada masa itu disebut sebagai Worthing Observer.

1859
Perayaan unggun api tidak dapat dilupakan dengan Worthing Bonfire Boys menyerang kediaman John Marsham.

1862
Wiering Pier dibuka

1865
Heene Terrace selesai, tanda pertama pembangunan besar di Heene.

1866
Heene Baths terbuka, menyediakan kolam air tawar dan air laut untuk pelanggan.

1867
Kolonel Lane Fox mula menggali tambang batu api Zaman Besi yang luas di Cissbury.

1869
Skandal Warwick Street.

1873
Gereja St Botolph di Heene dibina di tapak Kapel Heene.

1877
Mungkin yang paling teruk dalam Rusuhan Api, dengan pertempuran di jalanan dan banyak polis dan penduduk bandar cedera.

Air pasang menyebabkan banjir teruk di South Street.

1880
Homefield Park dibuka - pada mulanya dipanggil Taman Rakyat.

1883
Kehadiran Salvation Army yang pertama kali diketahui di Worthing.

Worthing Gazette melancarkan penekan untuk pertama kalinya.

1881
Worthing Infirmary dan Dispensary ditubuhkan di laman web Worthing Hospital sekarang.

1884
Rusuhan Tentera Anti-Keselamatan pertama di Worthing.

1886
Kontroversi The Worthing Madonna.

1888
Tindakan keganasan terakhir yang diketahui terhadap Salvation Army.

1889
Jambatan lama yang bernilai dibina semula.

Stesen kereta api West Worthing dibuka.

1890
Worthing menjadi wilayah gabungan, digabungkan dengan West Worthing.

1891
Penduduk Worthing telah meningkat menjadi 16,000.

1893
Undang-undang kecil disahkan untuk memastikan lelaki dan wanita mandi di kawasan berasingan di pantai Worthing.

Layak dilanda wabak kepialu yang mengorbankan 188 orang dan menjadikan lebih dari seribu orang Worthing lain sakit parah.

1894
Oscar Wilde menghabiskan percutian musim panas yang bekerja di Worthing, menyelesaikan The Importance of Be Earnest.

1896
Warwick House, salah satu bangunan awal yang terbaik di Worthing, dirobohkan.

1897
Sebuah takungan baru dibuka sebagai reaksi terhadap wabak kepialu.


Pada abad ke-18, dan mungkin lebih awal, dusun Worthing merangkumi jalan-jalan Tinggi, Utara, dan Warwick yang moden. (fn. 1) Terdapat beberapa bukti arkeologi untuk penempatan di hujung selatan High Street antara abad ke-13 dan ke-16. (fn. 2) Satu bangunan bertarikh 1762, dari batu api dengan pakaian bata, selamat di High Street pada tahun 1945, (fn. 3) tetapi pada tahun 1978 rumah-rumah paling awal yang masih hidup ada pada awal abad ke-19: sebuah kumpulan kecil di sebelah timur dan satu rumah yang lebih besar di Upper High Street. Sebilangan bangunan abad ke-18 mungkin bertahan pada tahun 1978 di hujung timur Warwick Street. Di selatan dusun, di kawasan umum yang terletak di selatan garis pantai moden, 'kedai' menangkap ikan dicatatkan pada abad ke-18, serta sebuah bangunan yang dikatakan sebagai bekas rumah pengadilan. (fn. 4) Mungkin ada juga sebuah penginapan. (fn. 5) Tampaknya ada juga penempatan yang tersebar di sebelah barat, kerana penginapan Victoria moden di Montague Street mungkin berasal dari abad ke-17. (fn. 6)

Bangunan rumah penginapan di Worthing dicatat pada tahun 1790-an (fn. 7) tetapi bukan lokasinya. Satu rumah agung bertarikh dari masa yang sama. Pada tahun 1780-an (fn. 8) sebuah vila laut dibina di hujung selatan High Street di sebelah timurnya, yang setelah pembesaran pada tahun 1790 untuk George Greville, earl of Warwick (w. 1816), (fn. 9) diketahui sebagai Warwick House. Pada awal abad ke-19 itu adalah rumah utama di Worthing, yang diizinkan selama musim ini kepada pelbagai pengunjung terkenal. (fn. 10) Bangunan itu, yang dirobohkan pada tahun 1896, dilapisi batu dengan bata kuning, menghadap ke selatan. Tangga asalnya selamat pada tahun 1977 di sebuah rumah di Warwick Street. (ayat 11)

Antara tahun 1798 hingga c. 1812 bandar berkembang dengan sangat pesat, (fn. 12) mungkin menyumbang sebahagian besar dari peningkatan tiga kali ganda jumlah rumah di paroki Broadwater antara 1801 dan 1811, (fn. 13) dan mungkin memenuhi sepenuhnya keperluan untuk penginapan tambahan yang dinyatakan pada tahun 1802 dan 1805. (fn. 14) Perkembangan awal adalah sekitar jalan-jalan Warwick, Selatan, dan Montague yang moden. Tata letak jalan dipengaruhi oleh arah jalur di ladang terbuka yang mendahului mereka di utara Warwick Street semuanya berlari ke timur-barat, dan jalan-jalan di selatan jalan-jalan Warwick dan Montague di utara-selatan. (fn. 15) Bedford Row dan Copping's Row, kemudian Marine Place, selatan Warwick Street, dibina antara 1802 dan 1805, (fn. 16) dan pada tahun 1804 terdapat sekurang-kurangnya satu teres yang menghadap ke laut dekatnya. (fn. 17) Jalan-jalan Ann dan Market, di utara Warwick Street, masing-masing direkam pada tahun 1805 dan 1811. (fn. 18) Sementara itu, Steyne telah ditata c. 1811, (fn. 19) dua puluh tiga rumah penginapan sedang dibina di sebelah baratnya. (fn. 20) Beberapa jalan di sebelah timur Steyne, dan dipisahkan darinya dengan tanah terbuka, Warwick Buildings, kemudian sebelah timur Warwick Road, juga sudah ada pada tahun 1811, (fn. 21) dan Gravel atau Greville Terrace di sebelah selatan nampaknya menjelang tahun 1813. (ayat 22)

Pembangunan di sebelah barat South Street, di kedua sisi Montague Street, yang kemudian disebut Cross Lane, bermula pada waktu yang hampir sama. Sumner atau Summer Lodge, di sebelah timur Montague Place, dibina c. 1800 atau tidak lama kemudian, (fn. 23) dan sebelah barat Montague Place dibina antara 1802 dan 1805. (fn. 24) Lebih jauh King's Row dan Prospect Place barat dicatatkan pada tahun 1807, (fn. 25) Prospect Row pada tahun 1810 , (fn. 26) dan Trafalgar Place, kemudian Augusta Place, pada tahun 1811. Bangunan Bath, kemudian Bath Place, juga disebutkan pada tahun 1811. (fn. 27) Utara Montague Street, Chapel Street, kemudian Portland Road, dinamai Kapel bebas di ujung selatannya, telah ada pada tahun 1806, (fn. 28) dan empat tahun kemudian mengandungi premis peniaga dan rumah penginapan kelas dua. Kedai-kedai pertama di resort ini terutama di jalan-jalan Tinggi dan Warwick, yang terakhir juga mengandungi bank dan pejabat pos (fn. 29) oleh c. 1820 terdapat juga kedai-kedai di jalan-jalan Selatan dan Montague. (fn. 30) Sementara itu di hujung utara dusun lama, beberapa rumah telah dibina pada masa yang sama di kemudiannya bahagian utara Chapel Road, termasuk Worthing House, di sebelah barat jalan, (fn. 31) yang dibiarkan pada musim untuk pengunjung. (fn 32)

Terlepas dari daerah sekitar Warwick Street, yang cukup padat dibangunkan pada tahun 1812, banyak pembangunan awal kota ini berskala kecil dan tersebar kerana pemilikan tanah yang berpecah-belah. (fn. 33) Kesukaran ekonomi kemudian menyebabkan jurang antara bangunan dan jalan raya hanya dapat diisi dengan perlahan, memberikan kesan seni bina tambalan pada bahagian bandar itu. (fn 34)

Walau bagaimanapun, bernilai terus berkembang setelah tahun 1812. (fn. 35) Rumah dan teres baru dibina di selatan Montague Street pada tahun 1826 kawasan yang dibina di sana telah mencapai Bangunan Barat, dan pada tahun 1843 hampir tiba di sempadan Heene-Broadwater. (fn. 36) Beberapa jalan di daerah itu, misalnya jalan-jalan Surrey dan West, sepertinya telah dibangun untuk pekerjaan kelas bawah, dan sebagian besar daerah tersebut menjadi daerah miskin oleh c. 1840. (fn. 37) Timur Steyne York Terrace, kemudian Hotel Warne, dan Warwick Place, di utara Brighton Road, telah dibina pada tahun 1826, dan Alfred Place dibina antara tahun 1826 dan 1843. (fn. 38) Sedikit Pantai Pantai timur lebih jauh dibangun pada tahun 1820, dengan alasan yang membentang ke laut (fn. 39) yang kemudiannya menjadi penghalang untuk pembangunan timur kota. Sebuah esplanade di sepanjang depan bandar ketika ia wujud dibina antara tahun 1819 dan 1821. (fn. 40)

Pada masa yang sama kota ini mulai berkembang ke arah barat laut, di sepanjang punggung bukit di bahagian timur di mana dusun Worthing telah tumbuh. Chapel Road, dinamai kapel kemudahan yang dibuka pada tahun 1812, dipotong setelah penutupan tahun 1810 untuk memintas High Street, yang telah digantikannya sebagai pintu masuk utama ke kota pada tahun 1817. (fn. 41) Tempat Ambrose di belakang kapel itu dibina c. 1815, (fn. 42) sementara di seberang Chapel Road Union Place dibentangkan pada tahun 1826 untuk menghubungkan kapel ke High Street. (fn. 43) Di kawasan yang sama terdapat dua pembangunan bangunan kontemporari terhebat dari Worthing. Liverpool Terrace, utara Montague Street, dibina antara tahun 1826 dan 1833, (fn. 44) menghadap Chapel Road di seberang tanah yang masih terbuka hingga c. 1870, diletakkan sebagai alasan kesenangan c. 1835. (fn. 45) Park Crescent, juga dibangun antara tahun 1826 dan 1833, terbentang dari kota, di puncak rabung dan dekat dengan sempadan Heene. (fn. 46) Di belakang Park Crescent, teres rumah yang dinamakan New Town telah dibina, di sebelah barat yang kemudian menjadi Clifton Road. (fn. 47) Beberapa rumah terpisah dan teras telah dibangun di Richmond Road pada tahun 1843, ketika ada juga vila-vila terpisah di Chapel Road dekat. (fn. 48) Sementara itu persimpangan Chapel Road dengan jalan Selatan dan Warwick telah menjadi pusat bandar ketika balai kota dibina di sana pada tahun 1835. (fn. 49)

Sebilangan besar seni bina domestik abad ke-19 yang masih hidup di Worthing adalah sederhana, tanpa kegembiraan Brighton kontemporari. Hanya beberapa jejak yang tersisa dari penampilan asal jalan Warwick, South, dan Montague, misalnya tingkap teluk melengkung di dua nama depan, fasad dalam bata kuning dengan kepala tingkap klasik di Warwick Street, dan sebuah bangunan dengan juruterbang Ionic di Jalan Montague. Teras rumah-rumah tumpangan, bagaimanapun, bertahan di sekitar tiga jalan tersebut. Mereka terdiri dari tiga atau empat tingkat, biasanya stuko, tetapi kadang-kadang mempamerkan batu bata krim atau kuning, seperti di Steyne atau Bedford Row. Banyak yang mempunyai tingkap melengkung yang meningkat sepanjang ketinggiannya, misalnya Bangunan Barat, Bedford Row, Liverpool Terrace, dan sisi barat Montague Place, dan banyak yang mempunyai balkoni kayu atau besi, yang sering dirancang secara berasingan untuk setiap rumah. Sebilangan rumah di Bedford Row mempunyai beranda-beranda, tetapi hanya dua teras, iaitu York Terrace, kemudian Warne's Hotel, dan Caledonian Place, di Bangunan Barat, yang mempamerkan pilaster. Di Ambrose Place, Warwick Place, dan Bedford Row terdapat kebun depan yang terpisah di seberang jalan raya yang dimiliki oleh rumah-rumah di Bedford Row kebanyakannya digunakan untuk meletak kenderaan pada tahun 1978. Rumah penginapan empat tingkat sebelumnya juga ada di Jalan Tinggi. (fn. 50)

Hollies di High Street atas terdiri dari tiga teluk dengan bata kuning dengan lengkungan lega yang merangkumi dua tingkat. Beach House, oleh J.B. Rebecca, (fn. 51) berkongsi ungkapan klasik Liverpool Terrace, bahagian utamanya adalah tiga teluk dan dua tingkat, disambung, dengan unjuran tengah melengkung di bahagian selatannya. Rumah stuko berkembar lain selamat di Union Place dan Richmond Road. Salah satu yang terakhir adalah 5 teluk, simetri, dengan pediment tiga-teluk, yang lain adalah asimetris klasik, dan yang ketiga adalah pondok ornée dalam gaya Elizabeth. Di Grafton Road di selatan adalah kontemporari lain pondok ornée. (fn. 52) Senibina terhebat pada masa itu, Park Crescent, menggabungkan teres dengan perumahan terpisah, sabit menghadap selatan, serpentin dalam rencana, dan dengan tiang raksasa reka bentuk yang tidak biasa, dilengkapi dengan alasan hiasan yang berisi sepasang kotej ornées, dan melalui pintu gerbang besar dengan herms menghadap Richmond Road. Hanya sebahagian dari skema asal yang dilaksanakan, (fn. 53) arkiteknya adalah A. H. Wilds dari Brighton. (fn. 54) Teras kontemporari yang lebih kecil, dari dua atau tiga tingkat, mungkin merupakan rumah penginapan atau kediaman kelas pekerja. Mereka biasanya disukir, tetapi kadang-kadang, seperti di Portland Road atau Prospect Place, sebagian berhadapan dengan batu-batu kecil, dan kadang-kadang tidak dengan reka bentuk yang seragam, seperti di Portland Road atau Warwick Place. Beberapa rumah di Alfred Place, Portland Road, dan Warwick Place mempunyai unjuran beranda tertutup dengan kepala ogee, yang dikenali sebagai 'porch boat'.

Pusat Bandar Bernilai c.1975

Walaupun mempunyai masalah kebersihan, bandar ini terus berkembang pada pertengahan abad ke-19 antara tahun 1841 dan 1871, jumlah rumah meningkat dari 1,028 menjadi 1,471. (fn. 55) Pengisian rumah dan jalan baru terus berlanjut di sepanjang laut di sebelah barat South Street. Sebaliknya, East Street Selatan, banyak tanah masih terbuka di bahagian utara York Road dan bahagian barat Warwick Road tidak dibina sehingga tahun 1880-an atau 1890-an, (fn. 56) dan sebelah timur Steyne tidak diisi sehingga c. 1900. (fn. 57) Selepas c. 1860 kawasan di sekitar South Street, ujung timur Montague Street, dan dermaga, yang dibina pada tahun 1862, menjadi pusat hiburan kota, sementara kawasan di utara Warwick Street menjadi lebih komersial. Chapel Road dibangun lebih jauh antara tahun 1840-an dan 1870-an, (fn. 58) dan antara tahun 1866 (fn. 59) dan 1875 (fn. 60) ruang terbuka di antara ia dan Liverpool Terrace dipenuhi oleh pengembangan asimetri vila-vila stuko yang terpisah di sepanjang jalan yang melengkung.

Pembesaran jalan kediaman berlanjutan ke arah barat di lereng selatan yang menghadap ke selatan yang ditandai oleh Richmond Road. (fn. 61) Crescent Road, yang dibentangkan pada tahun 1830-an (fn. 62) untuk menghubungkan Park Crescent ke kota, dibangun dengan rumah-rumah besar, seperti Westbrooke di sebelah timurnya, dan wilayah utara Park Crescent adalah dipenuhi dengan rumah yang lebih kecil. Seperti sebelumnya, penjajaran jalan-jalan baru dipengaruhi oleh jalan terbuka yang sebelumnya. Menjelang tahun 1875, bangunan di utara Montague Street telah mencapai batas Heene, tiba-tiba dihentikan di sana oleh tanah kebun pasar yang terletak di seberang. (fn. 63)

Selama dua puluh tahun berikutnya, hujung bandar barat dibina ke utara sejauh jalan kereta api, yang telah dibuka pada tahun 1846. Kawasan terbesar yang akan dibangunkan pada masa itu adalah harta tanah Gratwicke, di sekitar Jalan Shelley moden, yang dibina antara tahun 1877 dan 1884 (fn. 64) dengan rumah-rumah berkembar dan berkembar, banyak yang cukup besar diukir, dalam gaya klasik, tetapi ada yang mempamerkan bata merah dan jubin gaya vernakular yang dihidupkan semula yang lebih terkini. Di utara ladang itu jalan Christchurch, Oxford, Cambridge, dan Victoria dibina pada tahun 1880-an, pada skala yang kurang besar, tetapi dengan bahan binaan yang serupa dan campuran yang serupa dari rumah-rumah yang terpisah dan separa berkembar terdapat juga teres bata merah di Jalan Christchurch. Terdapat beberapa bangunan antara bahagian utara Chapel Road dan stesen kereta api sebelum tahun 1875, misalnya di sepanjang Teville Road, permulaan jalan lama ke West Tarring. Selama suku terakhir abad ini, kawasan komersial kecil dikembangkan di selatan stesen, (fn. 65) sementara tanah rendah di sebelah barat antara Tarring Road dan aliran Teville dibentangkan antara tahun 1870-an dan 1890-an sebagai lebih rendah -kelas dengan rumah teres kecil. (fn 66)

Pengembangan berterusan ke arah barat selepas itu c. 1900, absorbing the old village centre of Heene and the resort of West Worthing, which had been added to the town at its incorporation in 1890. By 1909 the former east field of Heene was fully built over, and development was progressing north and west of Heene church, with widely spaced detached and semi-detached houses among trees. Many of the streets in West Worthing laid out up to 40 years before, however, remained undeveloped or occupied by market-gardens, (fn. 67) and Grand Avenue marked the western edge of the built-up area c. 1914. (fn. 68)

East of the town the gas-works had been opened in 1834 in Lyndhurst Road, and there was some building near by in 1843. (fn. 69) Some streets of poorer houses south-east of the railway bridge beside the Broadwater road had been built by 1875, (fn. 70) and more followed in the 1880s and 1890s. (fn. 71) The eastern side of the town, however, was very much more slowly developed for building than the west. One reason was its liability to flooding, which was increased after the breaches in the coast road after 1867. (fn. 72) Another was the proliferation of industrial uses near the railway and the gas-works, coupled with the prevailing westerly wind. In 1875, besides the water-works, there were two saw-mills and a whiting and putty works in that area. Only one area of residential development east of the town was comparable in character to the grander areas in the west, the tree-lined Farncombe Road, comprising large detached stuccoed houses on either side of a wide and serpentine roadway, which was in existence by 1875. (fn. 73) Other roads laid out before that date, for instance Chesswood Road and Church Walk, remained largely unbuilt on, much of the land along them being used for market-gardens. (fn. 74) The area round St. George's church, consecrated in 1868, was still not fully built up in 1909, (fn. 75) and the eastern side of the town remained dominated by market-gardens, with their glass-houses and windpumps, until after the Second World War. (fn. 76) In 1978 the long-drawn-out process of building development there could be deduced from the varied character of the architecture, for instance around St. George's church or in Chesswood Road, where a few mid19th-century houses were surrounded by many 20th-century ones.

North of the railway line some large houses, including one of c. 1840, had been built west of Broadwater Road, and at least one road had been marked out, by 1859. (fn. 77) By 1896 there were two or three streets of houses there, but much of the land between Worthing and Broadwater was occupied by market-gardens. In 1909, despite further building between the two places, Broadwater village remained physically separate from Worthing, though it was beginning to acquire its own new streets on the north, among them Southfield and Cissbury roads. By the same date new streets north of West Worthing station had linked West Tarring village to West Worthing, and building was also going on north of the village. Durrington and Salvington hamlet, however, were dominated by market-gardens, with only a few new houses of the poorer kind, (fn. 78) and an attempt to sell land along the road to Findon for building in 1907 was not successful. (fn. 79)

The years around 1900 saw many changes in the appearance of the town centre, as Chapel and Richmond roads were widened, (fn. 80) and new shops and commercial buildings began to replace the older buildings in Montague, Warwick, and South streets. (fn. 81) Warwick House was demolished in 1896, (fn. 82) and the grounds, which had been unsuccessfully offered as building land in the 1880s, (fn. 83) were built over by 1909. (fn. 84) Some trees at the south end were retained as a central feature in the widened Brighton Road renamed The Broadway, where a row of shops was built in 1901 the trees, however, were cut down in 1928. (fn. 85)

In the 1920s and 1930s the town expanded faster than ever before, the number of structurally separate dwellings occupied in the modern borough area increasing by c. 4,000 between 1921 and 1931, and by c. 10,000 between 1931 and 1951, to a total of 21,648. (fn. 86) The corporation exercised its powers to control development under the Town Planning Acts of 1919, 1925, and 1932, establishing density restrictions and zones for shopping and for professional and commercial use. (fn. 87) It also saw to the planting of trees along many roads. (fn. 88) By 1932 building had spread northwards to engulf Broadwater village, and to link it to West Tarring. Tarring for its part was linked by building, more tenuously, to Durrington and Salvington, where some new houses had been built. (fn. 89) During the 1930s building continued in those areas, (fn. 90) both of privately owned houses, and of council houses, for instance south-east of Broadwater and north of the Durrington-Salvington road (fn. 91) in 1947, however, the environs of Durrington and Salvington were still dominated by market-gardens. (fn. 92)

Two large areas developed at the same period were the former parks of Offington and Charmandean houses. The south part of Charmandean park, north of Broadwater, was developed from 1926 (fn. 93) and the north part after 1955. (fn. 94) Part of Offington park, between Broadwater and Salvington, was developed after c. 1928 and the rest after 1935. (fn. 95) The combination of large detached houses in very varied styles, many trees, and at Charmandean a south-facing slope, made the areas two of the best residential districts of the town, (fn. 96) which they remained in 1978. The largest areas of development, however, were further afield. West of the town centre building had passed the old borough boundary at George V Avenue by 1932, (fn. 97) and most of the remaining market-gardens in West Worthing were replaced by houses and flats during the 1930s. (fn. 98) After the incorporation into the town of the predominantly rural parish of Goring in 1929 its southern part began to be rapidly built up on a large scale. (fn. 99) Most of the land south of the railway had been laid out with roads by 1938, when much building was in progress, especially west of George V Avenue, (fn. 100) and on the Goring Hall estate west of the church, which became another of the town's best residential areas, many trees being retained, notably the ilex avenue between the church and the hall. (fn. 101) In the north-west of the borough development spread for the first time north of the Chichester -Brighton road. At High Salvington after 1923, (fn. 102) despite the protests of preservationists, (fn. 103) a straggling development including many large detached houses of various styles spread up to the summit of the hill, which is over 300 feet high. Many old trees and banks were retained, especially in Salvington Hill. To the north-east in Findon Valley, added to the borough in 1933, development proceeded rapidly during the 1930s on either side of Findon Road, with wide streets of detached and semi-detached houses and bungalows. (fn. 104)

Meanwhile the older suburbs west of the town centre, and Farncombe Road to the east, remained wealthy residential areas, though some houses there were beginning to be turned into hotels, institutions, or flats. In the centre of the town hotels and boarding-houses continued to occupy much of the sea front and the area behind it. Some new shops and commercial buildings were appearing in South Street, the shopping centre of the town, (fn. 105) which was partly widened in 1924, when the Arcade was built at its southern end. (fn. 106) The southern part of Chapel Road was occupied by shops and businesses by 1927, (fn. 107) and at about the same date the detached houses of the northern part in their leafy gardens were being replaced by new offices and public buildings (fn. 108) like the town hall and post office, while offices also began to invade the area of large 19thcentury houses to the west. (fn. 109) High Street to the east, by now superseded as the spine of the town, had taken on the industrial character of the land around it to the east and north. (fn. 110)

After the Second World War most of the surviving market-gardens in the south-east part of the town, west of Broadwater Road, and around West Tarring, Salvington, and Durrington were replaced piecemeal by streets or closes of houses. At the same time many large houses in the older suburbs were converted into flats or institutions, or replaced by small closes or blocks of flats. (fn. 111) The largest remaining area of building land was in the west part of the borough, in the former parish of Goring and around Durrington station, opened in 1937. Between the 1950s and 1970s that land was rapidly developed, (fn. 112) with a large number of council houses (fn. 113) as well as privately owned ones building was still going on in Durrington in 1978. (fn. 114) In addition much land in that area was used for schools and recreation grounds, while near Durrington station several tall office blocks were built. In 1978, apart from the area occupied by recreation grounds or the various trading estates, at Broadwater, East Worthing, West Worthing, and Goring, most of the land within the borough was built on. The only large areas not developed were the downland in the north-west and north-east used for agriculture or as open space, especially for golf courses, (fn. 115) and land in the west between Durrington and Highdown Hill (in Ferring). Along the coast both the eastern and western boundaries were marked by a slight hiatus in the built-up area that extends from Littlehampton to Brighton.

The centre of the town had meanwhile undergone great changes. The area west of Chapel Road had come to be dominated by offices and administrative buildings: some new office buildings had been built in Liverpool Gardens, and a new library and law courts in Richmond Road, and many large 19thcentury houses in the same area had been converted for office use. Most of the older buildings in High Street were demolished after c. 1950, (fn. 116) and the construction of the Guildbourne centre between Chapel Road and Warwick Street in 1974, (fn. 117) comprising shops, flats, offices, and a multi-storey car park, brought about the destruction of part of the early-19th-century town, including the Ann Street theatre, 'a very precious survival'. (fn. 118) The town's focus, the old town hall, was demolished in 1966. (fn. 119) Some of the older streets south of Montague Street had also been destroyed or blighted since the Second World War, Montague Street being made a pedestrian shopping precinct during the 1970s. (fn. 120) Other large multi-storey car parks were built on the sea front (fn. 121) near by, and near the Broadwater Road railway bridge. The sea front, however, in accordance with a long-standing policy, remained free from large-scale commercial development.


Old Cottages in Heene Lane

Oil painting on canvas in 1891 by Edwin Compton, housed in Worthing Museum and Art Gallery.

Old Cottages in Heene Lane c1891 by Edwin Compton. His first wife, Mary Compton is buried in Heene Cemetery.

Near to these buildings, Heene School will come into view as you continue your stroll northwards. This has now become Heene Community Centre, where you can join in the many activities they offer.

Heene School has been extended to include a café and dance hall. Old school pupils will recognise the old school hall and classrooms in the main building.


The History of Worthing Pier

Worthing Pier has been enjoyed by generations of holidaymakers for over 150 years. Designed by Sir Robert Rawlinson and built by the Worthing Pier Company, it was officially opened on the 12th April 1862, and was the 13th pier opened in England. It was a great success from the start and was instrumental as a visitors attraction in helping Worthing blossom into a popular, thriving seaside town. The Worthing Pier Company soon realised the potential, and plans for improvements were soon put in place. Before the end of the 19th century, these included two kiosks, a tollhouse, souvenir shop, a pavilion, and a landing stage to welcome Paddle Steamers such as the Worthing Belle. When Worthing Borough Council purchased the pier in March 1921, they continued with developments and improvements, including a new 1000 seater Pavilion which is still in use today.

The Pier has fought off a number of disasters in it’s lifetime. A storm with winds reaching 80mphs battered the south coast on Easter Monday 1913, and tore apart the decking between the Pavilion and the shore as crowds gathered to watch. It was closed for over a year for repairs. In 1933, a fire broke out and destroyed the entire South Pavilion, as residents desperately helped fire crews rescue furniture and items from the building, and ripped up decking to stop the fire spreading. After a 2 years repair, it was reopened with great improvements, and was dubbed “the sun-trap of the south” by the Daily Mirror. However, the respite didn’t last long as the pier was deliberately sabotaged by the Government in 1940 to hinder a potential enemy invasion, by blasting a 120 foot hole in the decking! As fears of invasion eased, it was then occupied by the military, and suffered severe general neglect. It was finally reopened to the public in April 1949, having benefited from funds from the War Damage Commission to repair and restore it to it’s former glory.

As it stands today, the pier is 960ft (296m) in length and 36ft wide. Due to various repairs and reconstruction efforts, many sections date from different periods of time, such as recycled cast iron water mains used for some of the Pier’s piles during the post-WWII repair work due to shortage of supplies. The condition of various sections also varies greatly along the structure.

Worthing Pier Timeline

1860 – Worthing Pier Company formed to build Worthing’s first pier. Sir Robert Rawlinson commissioned to design it.

1861 – 4th July, construction starts with first pile driven in.

1862 – April 12th, Worthing Pier opens to the public. The structure cost £6500.

1874 – First band performance on the pier

1881 – The Rhine Band performs daily

1887 to 1898 – Major developments spearheaded by renowened civil engineer James Mansergh: The decking is widened, a 650 foot pavilion was built at the pier head, and entry kiosks built at the entrance.

1898 – July 1st, the new Worthing Pier has a grand opening, attended by Viscount Hampden

1913 – Easter Monday, the decking collapses during a violent storm, isolating the Southern Pavilion which become known as “Worthing’s Easter Islands”. Pier closed to the public.

1914 – May 29th, Lord Mayor of London officially reopens the pier.

1920 – Worthing Corporation purchase the pier for £18,978, and spend £40,000 on repairs in the following years

1925 – Building begins on a new shoreward end pavilion, designed by Adshead and Ramsey

1926 – June, new shoreward end pavilion is officially opened

1933 – September 10th, fire destroys the Southern Pavilion.

1935 – July, new Southern Pavilion opens, costing £18,000

1937 – Amusement pavilion is built and opened halfway along the pier

1940 – World War II – Pier is closed to the public, and a 120 metre section of the decking is destroyed to thwart potential enemy invasion

1942 – The shoreward pavilion is used as a troop recreation centre

1946 – With the war over, the shoreward pier is reopened to the public in June, however the rest of the pier remains closed due to a shortage of steel delaying reconstruction efforts.

1949 – April, the pier finally reopens to the public. Steamer services restart with the PS Waverley and MV Balmoral visiting regularly.

1958 – March, the shoreward end pavilion receive a £9000 restoration, much needed after neglect during war use.

1959 – The Denton Lounge is built.

1979 to 1982 – The shoreward pavilion is redeveloped as an entertainment centre

2008 – The Birdman competition moves to Worthing Pier

2012 – April, Worthing Pier celebrates it’s 150th Anniversary.

2012 – August, nightclub lease runs out on southern pavilion, which stays empty and unused for the next 20 months

2014 – Southern Pavilion reopens as a new all purpose venue, to wide acclaim.


1086
Worthing itself appears in the Domesday Book as the tiny hamlets of Ordinges and Mordinges.

1312
Permission granted for a weekly market at Broadwater.

1444
The people of Tarring petitioned the King for permission to hold their own market, rather than travel to Steyning to trade.

1539
On the dissolution of the monasteries, ownership of Worthing passed from Easebourne Priory to Anthony Browne, Viscount Montague - an old school friend of Henry VIII.

1584
Birth of the Worthing philosopher John Selden (d.1654).

1695
Robert Morden's map shows Worting (sic), Terring, Heen, Broadwater, Goring, Highdowne, Ferring and other place names largely familiar to a modern Worthing resident.

1709
Birth of Highdown miller, tomb planner and smugglers' friend John Oliver (d.1793).

1724
The combined parishes of Worthing and Broadwater have a population of around 60 families.

First mention of Salvington Mill.

1742
A battle between smugglers and Customs officials takes place at Goring.

1750
Londoner John Luther undertakes the first speculative building development in Worthing - Warwick House.

1766
The decrepit Heene Chapel demolished.

1789
Bathing machines make their first appearance on the beach at Worthing.

1795
A naval signal station built to keep an eye on the French.

1797
Indoor baths open in Bath Place.

1798
Princess Amelia spends enjoys recuperative visit to Worthing, bringing much kudos to Worthing.


When Borough status was first granted in 1890, Mr T R Hyde was asked to produce a design for the Borough Arms (or coat of arms, or armorial bearings) and his design was adopted by the Council.

Steps were not taken to obtain an official grant of the Arms from the College of Arms until 1918 (after prompting by the College) and the Borough Arms and crest were formally granted by Letters Patent dated 30th October 1919.

The Latin Motto depicted on the Crest translates as:

"from the land fullness and from the sea health".

The figure on the crest is technically Hygieia. In Greek mythology, Hygieia was a daughter of Asclepius. She was the Goddess of health, cleanliness and sanitation. She was often depicted as a young woman feeding a large snake that was wrapped around her body. Her name is the source of the word 'hygiene'.

The coat of arms of Worthing includes three fishes, a Horn of Plenty overflowing with corn and fruit on a cloth of gold, and the figure of Hygieia, the Goddess of Health holding a snake. They represent the health given from the seas, the fullness and riches gained from the earth and the power of healing.

The original reason for founding the town was as a health resort for Princess Amelia, the daughter of King George III, to take the sea air to recover her health following illness. It was probably adopted on the crest as a homage to her therefore (so it is Amelia in spirit) as well as promoting the town's aspirations to be viewed as a health resort.

Before that, Worthing was just a fishing village, but after her visit the place became fashionable and was used as a health resort by prominent people.


The Story Of Broadwater

Broadwater is today part of the borough of Worthing but it was once very different: until 1890 Worthing was part of the parish of Broadwater and whereas Broadwater had a fine medieval church the old chapel at Worthing had been closed and allowed to fall into decay many centuries earlier. The rise of Worthing as a popular seaside resort eclipsed the fortunes of Broadwater. The final indignity came in 1938 when most of the ancient High Street at Broadwater was demolished for road widening on the orders of Worthing Council.

Yet much of interest and mystery remains at Broadwater which still, even in 2016, clings on tenaciously to its old identity and history.

Midsummer Tree

This mysterious and ancient oak tree is steeped in folklore. Charlotte Latham, arguably this country&rsquos first serious folklorist, worked as a governess in Worthing, when she was a young woman in the 1820s. In 1868 she set about recording the superstitious beliefs of the people of West Sussex, including the legend of the Broadwater Midsummer Tree. She recalled viewing the tree “with an uncomfortable and suspicious look” in her younger days, having been told how skeletons would rise up from its roots at midnight on Midsummer&rsquos Eve and dance round its trunk to “the rattling of their own bones”.

In 1868 she was introduced to a man who had claimed to have witnessed this spectral dance of the dead and been “frightened out of his very senses” by the ghostly apparition. A large branch fell off the tree many years ago. In 2006 it was due to be felled by the Highways Agency, which had deemed it unsafe but a campaign led by Worthing historian, Chris Hare, led to its reprieve. The tree was greatly cut back and reduced in height, but its remaining branch has continued to bear leaf. A plaque, erected by the Highways Agency now records its unusual story.

Broadwater Green

Broadwater Green once covered a significantly larger area and originally had a pond. During the second half of the 19th century stone and gravel was excavated from part of the Green for repairing roads, though this pit was declared exhausted by 1865. The Green was home to Broadwater Fair for many years. It was also a well renowned cricket ground described in The Sussex Advertiser on the 10th September 1827 as follows ‘Broadwater Green is considered by competent judges to be the best ground in England, and where the play can be seen to the utmost advantage&rsquo. The Green was granted in perpetuity to the people of Worthing, following a campaign in 1863 to restore it as a pleasure green, free from gravel and rubbish pits.

Pound House

This house was built in 1789 on a parcel of land that was originally part of Broadwater Green. At some time prior to 1848 a section at the end of the rear garden was used as the parish pound, where stray animals were kept until their owners claimed them, usually on payment of a small fine. At one time the property became the Temprance Laundry and laundry was hung to dry on the greensward in front of what is now the fire station.

The Parish Rooms

Erected in 1889 as a reading room, paid for by public subscription. In the disastrous typhoid epidemic of 1893 the room was used to house 22 patients. By 1900 it was run by the parish council continuing as a Parish Room and Reading Room. Many organisations have used the Parish Rooms over the years notably the Worthing Girl Guides and Worthing Scouts..

The Cricketers

Originally built as a private residence but used as a brewhouse and beershop from 1853 onwards under the ownership of Thomas Luff. At that time it was known as The Brewer&rsquos Arms and was only renamed The Cricketers Arms around 1878. The public house was run by three generations of the same family beginning in 1888 for over 100 years and not surprisingly given its proximity to the Green it became the ‘home&rsquo of the local cricket club.

Paine Manwaring (and Lephard)

From the 18th century until 2012, one of the core businesses of Broadwater has been Paine Manwaring. A very extensive ironmongery business had followed quite naturally into the 20th century after the arrival of William Paine, blacksmith in the early 1700s. The business once owned a forge and workshop until 1938, that stood where the current roundabout is today.

Cricketers Parade Cricket Match

Many grand matches have graced the turf on Broadwater Green including one renowned for its 500 guineas a side prize money. It took place in 1805 between 11 gentlemen of London and 12 of Worthing, Shoreham and Brighton. The local gentlemen lost! However the match commemorated here was between Sussex and an all-England side said to have taken place circa 1837.

Site of Old Rectory

The old Broadwater rectory stood on the land now occupied by Broadwater Boulevard. Although earlier rectory houses had stood on this plot dating back until 1554, the last house was probably built by Reverend Peter Wood in 1797. The house continued to be used by the church until 1924 and then it was given for use by private residents. During the Second World War is was used as a headquarters by the local Home Guard. Eventually it was demolished in 1959 but there is one single remnant of the old garden, the rather fine tree in the Boulevard.

St Mary&rsquos Church, Broadwater

A church is thought to have existed here back in Saxon times and certainly a church is recorded at Broadwater in the Domesday Survey of 1086. The present church was commenced sometime after 1100. It is one of the outstanding examples of a cruciform church in Sussex. Inside are the impressive tombs of the 8th and 9th Lords de la Warr who lived at Offington as well as some wonderful brasses including one over the tomb of John Mapleton, priest at Broadwater in 1433. Between 1797 and 1925 Broadwater Church had the unusual distinction of only three rectors all from the same family (Peter Wood, his nephew, Edward King Elliott, and his son, Edward James Elliott). Jane Austin worshipped here while staying in Worthing. It is believed that ‘Old Sanditon&rsquo in her novel ‘Sanditon&rsquo was based on Broadwater.

Broadwater Street East

Broadwater Street East, westernmost section was originally part of the old Broadwater Street. It now forms a major part of the Broadwater Conservation Area. At this western end a group of 18th and 19th century buildings remain, indicating the traditional street pattern and a generally regular roofscape. Much of the attractive character and appearance of Broadwater Street East derives from the intimacy of the buildings, the irregular winding street pattern, and the narrow road which retains the feel of a village street.

Broadwater Lodge and Broadwater Cottage

These two fine Georgian houses were built quite separately but around the same time, 1820. Broadwater Lodge has now acquired the name Broadwater House a name taken from a former house demolished when Broadwater Street West was widened. Broadwater Cottage now merely languishes with the address 2, Forest Road however as you can see it was built from cream coloured bricks probably made from the blue clay found on Worthing Beach.

Old House at Home

The current public house was built in 1925 on the site of a much earlier beer-house and, at one time, bakery. As the name suggests a beer house sold beer (and cider), but not wine or spirits - and this was one of the distinguishing features between it and a public house. The ‘Old House&rsquo once had its own song, which promised plenty of cheer and female company to those frequenting the premises.

The Quashetts

Currently the northernmost part of what was probably a very ancient route connecting Cissbury with the coast at Worthing. What remains of the footpath or twitten now runs from the old Broadwater Street (now Broadwater Street East) running under the railway where once it would have crossed the old Teville Stream and emerging close to the Swan Public House.

The Square/Barletts Cottages

On through the beginning of the Quashetts on the right is The Square and Bartletts Cottages, The first house on this site may have been as early as 1752 but certainly Land Tax records confirm a house in 1789. These small terrace houses were originally used mainly to accommodate the poor people of the parish.

Broadwater Manor House

A manor house in Broadwater was first mentioned in 1256 together with a private chapel. The current building shows many alterations over time with the oldest part being the north wing with rubble walls and a late medieval roof. The house and associated buildings now form part of the successful Broadwater Manor School. Former Lords of the Manor of Broadwater included the Misses Newland, who donated Broadwater Green to the people of Worthing, and William Foard Tribe, the irascible Victorian magistrate, notorious for his hostility towards the Salvation Army during the riots of 1884.


Video, Sitemap-Video, Sitemap-Videos